ΙΩΑΝΝΙΝΑ/LIVE:ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΦΛΟΓΑΣ

(EΛΛΑΔΑ)Η κυρία Ελένη 97 ετών , βάζει τα γυαλιά σε όσους νομίζουν ότι η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής είναι κάτι δύσκολο !

Γράφει ο Κώστας Δαμαβολίτης

Η κυρία  Ελένη  είναι 97 ετών και βάζει τα γυαλιά σε όσους νομίζουν ότι η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής είναι κάτι δύσκολο ή ότι προκαλεί αδυναμία.

Η κυρία Ελένη παρά τα 97 της  χρόνια, παρά τα προβλήματα υγείας λόγω ηλικίας και παρά την μερική αναπηρία που της έχει αφήσει ένα τροχαίο πριν από χρόνια, κάνει το «τριήμερο».
Τι είναι το τριήμερο:  Είναι μία ωραία αγιορείτικη συνήθεια, κατά   την  οποία την  Καθαρά Δευτέρα, την Τρίτη,  και την Τετάρτη έως  τις 15:00 δεν τρώνε ούτε πίνουν τίποτα.


Όταν λέμε τίποτα, εννοούμε τίποτα, ούτε νερό. Το φαγητό διακόπτεται το βράδυ της Κυριακής και την Τετάρτη στις 15:00 τρώνε μία κομπόστα ( φρούτα, σταφίδες, αποξηραμένα φρούτα, βρασμένα όλα μαζί) ο καθενας στο σπίτι του ή στο Μοναστήρι (όσοι έχουν όρεξη για καλή παρέα και φιλοξενία).

Στο μοναστήρι της Αγίας Ανάστασης στις Πατέλες Ηρακλείου το πρωί τις Τετάρτης πάνω από τριάντα άτομα μετάλαβαν  των «Αχράντων Μυστηρίων», αφού  είχαν τελειώσει με επιτυχία αυτήν την σωματοπνευματική  άσκηση.

Η κυρία Ελένη ήταν μέσα σε αυτά τα άτομα και την ξεχώρισα.  Μου έκανε εντύπωση ο τρομερός της ζήλος. Με την αγωνιστικότητά της δείχνει σε όλους μας   πόσο «λίγοι»  είμαστε όταν βρίσκουμε δικαιολογίες για να μην νηστέψουμε.

Την κυρία Ελένη, την ενορίτισσα μου, την συνοδεύει χωρίς να το ξέρει και η επιστημονική προσέγγιση στο θέμα. Ο Δημήτρης Καφάτος είναι καθηγητής προληπτικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και πριν από χρόνια είχε δημοσιεύσει μία έρευνα στην εφημερίδα   «Τα  Νέα»  και χαρακτήριζε σοφή  την νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής.

Τα αποτελέσματα από εξετάσεις που έκανε στο γυναικείο μοναστήρι των Σαββατιανών στο Ηράκλειο την περίοδο της σαρακοστής, έδειξαν ότι οι μοναχές ( ηλικία από 20 έως 90 ετών ) δεν  είχαν καμία ανεπάρκεια. Η έλλειψη πρωτεΐνης και ασβεστίου που παίρνει ο οργανισμός από  κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά, κ.α. καλυπτόταν πλήρως από τη διατροφική  δομή της Σαρακοστής.

Μία  πιο εμπεριστατωμένη άποψη  περιγράφει στο βιβλίο του ο δρ. Ιωάννης   Παπαγιαννόπουλος  « Παραβάσεις και Νηστειοθεραπεία»,  αναλύοντας με μεγάλη επιστημονική ακρίβεια και παραθέτοντας και άλλες απόψεις από διακεκριμένους επιστήμονες του εξωτερικού.

Αυτή  όμως την επιστημονική  ανάλυση έρχεται  η κυρία Ελένη των 97… να μας τη δώσει με μία πολύ απλή εικόνα  που λέγεται … βίωμα. Όταν στον κοινωνικό σου κύκλο συναντάς τέτοιους πολύτιμους λίθους στην μορφή ανθρώπων δεν έχεις παρά να πεις … και του χρόνου.

5 σχόλια:

  1. Σόρρυ κιόλας αλλά αυτό δεν λέγεται ''θρήσκος''. Αυτό λέγεται μαλακία, το να μην τρώς και να μην πίνεις για κάτι που λέγεται θρησκεία είναι τρελό. ΒΟΗΘΕΙΑ θέλουν αυτοί οι ανθρώποι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΑΠΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΓΝΟΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ.ΔΕΝ ΤΑ ΞΕΡΙΕΣ ΟΛΑ ΕΤΣΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ; ΦΑΕ ΚΑΙ ΠΙΕΣ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΤΑ ΜΑΘΕΙΣ

      Διαγραφή
    2. Νηστείες της εκκλησίας-Δύο λόγια για την νηστεία

      Η νηστεία αδελφέ είναι εντολή του Θεού. Η πρώτη και η πιο παλιά από όλες. Την έδωσε στούς πρωτοπλάστους μέσα στον παράδεισο,για να μπορέσουν να προφυλαχθούν οι πρωτόπλαστοι από επικίνδυνο και πρόωρο χρίση του δέντρου της γνώσεως .
      Έδωσε σε αυτούς εντολή ο καλός θεός να μην φάνε ( να νηστέψουν δηλαδή) από αυτό το δέντρο, έως ότου με την άσκηση και την τελείωση που από αυτήν θα προέλθει ,να γίνουν ώριμοι.
      Αυτοί όμως με την σύσταση του διαβόλου και την δική τους ελευθερία, παράκουσαν την εντολή του θεού και εξετροχιάσθηκαν από την οδό της τελειώσεως, και ήταν αδύνατο πλέον να φτάσουν στην αθανασία και την θέωση για την οποίαν ήταν πλασμένοι.
      Η νηστεία έκτοτε θεωρείται βασικό «εργαλείο» στην καταπολέμηση του διαβόλου και του κακού εαυτού μας … Ο Χριστός μας, τόνισε ακόμη περισσότερο την αξία της νηστείας. Είπε: “Το γένος τούτο ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία” . Δηλ. με τη νηστεία πολεμάμε τον διάβολο και νικάμε τις πονηρίες του καθώς και γίνεται ευαίσθητη η ανθρώπινη μας φύση στην αγάπη Του και στη χάρη Του.
      Δεν μπορούμε να λεγόμαστε Χριστιανοί και να λέμε ότι αγαπάμε το Χριστό, όταν δεν τηρούμε τις εντολές Του… και μάλιστα την πρώτη από όλες. Η νηστεία που προηγείται Πάσχα, Χριστουγέννων μας βοηθάει ακόμη για να ζήσουμε και να βιώσουμε στην ύπαρξη μας το γεγονός της κάθε εορτής.
      Μην ξεχνάμε επίσης πως μαζί με την νηστεία των τροφών πρέπει να φροντίζουμε και για την νηστεία των παθών μας ,σε πολλούς δε ύμνους τις Εκκλησίας μας καθώς και στην Πατερική πρακτική θεωρείτε ολοκληρωμένη η νηστεία μας μόνο, όταν φροντίζουμε απαραίτητα και για τα δύο, και την νηστεία των τροφών και την νηστεία των παθών.
      Έτσι λοιπόν, οι Άγιοι μας καθόρισαν εμπνεόμενοι από το άγιο Πνεύμα για την ζωή των Χριστιανών, όσο αφορά το φαγητό, στο τι πρέπει να τρώμε την κάθε ημέρα και εποχή.
      Για την νηστεία των παθών καλό είναι να μην κάνει ο καθένας όπως αυτός νομίζει, αλλά να αφεθεί στην διάκριση και να συμβουλεύετε τον πνευματικό του πατέρα, (τον εξομολόγο του δηλαδή.)

      Ας ακούσουμε δυο χαρακτηριστικούς λόγους των αγίων Βασιλείου του Μεγάλου και του οσίου Ηλία για την πραγματική νηστεία. Λέει ο Άγιος Βασίλειος:

      ”MΗΝ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙΣ όμως το καλό της νηστείας μόνο στην αποχή από το φαγητό. Γιατί πραγματική νηστεία είναι μόνο να μην κάνεις τίποτε άδικο. “ΝΑ Λύνεις κάθε δεσμό αδικίας”. Συγχώρησε τον πλησίον σου για το κακό που σου έκανε και ξέχασε αυτά πού σου χρωστάει.
      “Η νηστεία σας να είναι καθαρή απο δικαστικές πράξεις και προστριβές.” Κρέας δέν τρως αλλά κατασπαράζεις τον αδελφό σου. Νηστεύεις το κρασί αλλα εισαι σπάταλος στις αδικίες. Περιμένεις να έρθει το βράδυ για να φάς αλλά ξοδεύεις ολη την ημέρα σου στα δικαστήρια. “ Αλοίμονο σε κείνους που δεν μεθάνε απο κρασί αλλα απο τις αδικίες.
      ΝΟΜΙΖΩ λοιπόν οτι καμμιά συμβουλή δεν μπορεί να αγγίξει τόσο την ψυχή του λαίμαργου και να τον αλλάξει οσο και μια τυχαία μόνο συνάντηση με τον εγκρατή. Και μού φαίνεται πως αυτό σημαίνει να τρως και να πίνεις με τέτοιο τροπο που να αποτελεί τιμή για το Θεό, ώστε ακόμα και στο τραπέζι να λάμπει η ζωή μας ενα καλό εργο, και να δοξάζεται ο ουράνιος Πατέρας μας. ”

      Λέει ο όσιος Ηλίας:

      Μερικοί προσέχουν πολύ την είσοδο των φαγητών, αλλά αδιαφορούν για την έξοδο των λόγων. Δεν έχουν μάθει να διώχνουν την οργή απ’ την καρδιά τους, και την επιθυμία από την σάρκα τους, όπως λέει ο Εκκλησιαστής, όμως έτσι μόνο κτίζεται η καθαρή καρδιά από το Πνεύμα που ανακαινίζει.

      Διαγραφή
    3. αυτο λεγεται θρησκος σωστος, και βοηθεια εσυ θελεις οχι η γυναικα αυτη ! αυτη μια χαρα ζει και εχει φτασει σε τοσο μεγαλη ηλικια ! και ειναι υγιεστατη! να την εχει καλα ο Θεός ! η νηστεια κανει καλο παντου και στο σωμα και στη ψυχη !

      Διαγραφή
  2. Ο Θεός να την ευλογεί!!

    Γιατί νηστεύουμε την Μεγάλη Τεσσαρακοστή (Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου)

    Για πιο λόγο νηστεύουμε τις σαράντα αυτές ημέρες; Την παλαιά εποχή πολλοί πιστοί προσέρχονταν στα μυστήρια χωρίς καμιά προετοιμασία και μάλιστα κατά την εποχή που ο Χριστός τα συνέστησε. Αντιλαμβανόμενοι οι πατέρες την παρακαλούμενη βλάβη από την απροετοίμαστη προσέλευσι, αφού συγκεντρώθηκαν καθιέρωσαν σαράντα ημέρες νηστείας, προσευχών, ακροάσεως του θείου λόγου και συνάξεων, ώστε, αφού καθαρισθούμε όλοι μας με κάθε επιμέλεια και με προσευχές και με ελεημοσύνη και με νηστεία και με ολονύκτιες παρακλήσεις και με δάκρυα μετανοίας και με εξομολόγησι και με όλα τα άλλα, να προσέλθουμε έτσι στην Θεία Κοινωνία με καθαρή κατά το δυνατό συνείδηση.

    Και ότι μ αὐτὸ κατώρθωσαν μεγάλα πράγματα, συνηθίζοντας μας με την συγκατάβασι αυτή στην νηστεία, γίνεται φανερό από το εξής: Αν εμείς όλο τον χρόνο επιμείμουμε να φωνάζουμε και να κηρύσσουμε την νηστεία, κανείς δεν προσέχει στα λόγια μας· αν όμως έλθη ο καιρός της νηστείας της Τεσσαρακοστής, τότε, χωρίς κανείς να προτρέπη ούτε και να συμβουλεύη και ο πιο νωθρός αφυπνίζεται και ακολουθεί την προτροπή και την συμβουλή, που επιβάλλει ο καιρός.

    Αν λοιπόν σε ρωτήση ο Ιουδαίος και ο ειδολάτρης, για ποιόν λόγο νηστεύεις , μη πης, ότι νηστεύεις για το Πάσχα η για την θυσία του Σταυρού, γιατί θα του δώσης μεγάλη αφορμή για αντεκλίσεις. Γιατί δεν νηστεύουμε για το Πάσχα ούτε για τον Σταυρό, αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα, επειδή πρόκειται να προσέλθουμε στα μυστήρια· γιατί το Πάσχα δεν είναι αιτία νηστείας ούτε πένθους, αλλά υπόθεσης ευφροσύνης και χαράς. Γιατί ο Σταυρός συνέτριψε την αμαρτία, έγινε καθάρσιο της οικουμένης, έγινε αιτία συμφιλιώσεως και εξαλείψεως της πολυχρόνιας έχθρας, άνοιξε τις πύλες του ουρανού, έκανε τους εχθρούς φίλους, επανέφερε στον ουρανό, τοποθέτησε στα δεξιά του θρόνου του Θεού την ανθρώπινη φύσι και μας πρόσφερε αμέτρητα άλλα πνευματικά αγαθά. Δεν πρέπει λοιπόν να πενθούμε ούτε να θλιβώμαστε, αλλά να αγαλλώμαστε και να χαιρώμαστε. Γι αυτό και ο Παύλος λέγει ̇ «Σε μένα ας μη συμβή να καυχηθώ για τίποτε άλλο, παρά μόνο για τον σταυρό του Κυρίου μας Ιησού Χριστού» (Γαλ. 6,14). Και πάλι ̇ «Ο Θεός δείχνει την αγάπη του προς εμάς με το ότι, αν και ήμασταν αμαρτωλοί, ο Χριστός πέθανε για μας» (Ρωμ. 5,8). Κάτι παρόμιο λέγει και ο Ιωάννης ̇ «Γιατί τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο» (Ιω. 3,16). Πες όμως, πως; Αφού άφησε κατά μέρος όλα τα άλλα, ανέφερε τον σταυρό. Γιατί, αφού είπε, «τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο», πρόσθεσε, «ώστε έδωσε τον Μονογενή Υιο του να σταυρωθή, ώστε να μη χαθή ο καθένας που πιστεύη σ αὐτὸν, αλλά να έχη ζωή αιώνια» (Ιω. 3,16). Αν είναι λοιπόν ο Σταυρός αφορμή αγάπης και καύχημα, ας μη λέμε, ότι πενθούμε γι αυτόν. Γιατί δεν πενθούμε για εκείνον – μη γένοιτο – αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα. Γι' αυτό νηστεύουμε.

    (Κατά Ιουδαίων, Λόγος Γ , ΕΠΕ 34,176 – 180. PG 48,722)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]